Witaj! Logowanie Rejestracja
WOJSKOWOŚĆ



gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
21-02-2019, 16:36 #2,001
Do połowy roku Saab wybierze w Stanach Zjednoczonych lokalizację, gdzie umieści produkcję części do samolotu Boeing/Saab T-X. Głównym zadaniem Saaba będzie wytwarzanie tylnej części kadłuba. Saab otrzymał już pierwszy kontrakt o wartości 117 milionów dolarów na prace związane z dalszym rozwojem samolotu i przygotowaniami do produkcji seryjnej.

Ponadto poinformowano, że chociaż Boeing i Saab ciągle jeszcze dyskutują na temat wspólnej strategii sprzedaży samolotu na rynkach światowych, przedstawiciele Saaba wizytowali już kilkanaście państw, rozmawiając o T-X. Podobno maszyna cieszy się na świecie bardzo dużym zainteresowaniem ze strony potencjalnych klientów.

Jednym z pierwszych klientów może być Szwecja, która niedługo będzie musiała wycofać SK60. Kraj ten już deklarował, że w razie zwycięstwa w Stanach Zjednoczonych poważnie zainteresuje się samolotem Boeinga i Saaba.

We wrześniu 2018 roku amerykańskie siły powietrzne ogłosiły zamiar zakupu 351 samolotów za kwotę 9,2 miliarda dolarów. Przedstawiciele obu producentów szacują, że łączna produkcja Boeinga T-X może sięgnąć 2600 sztuk. W tej liczbie zawierają się dodatkowe maszyny dla amerykańskiego Departamentu Obrony i dla klientów z innych państw.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca


gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
21-02-2019, 21:27 #2,002
Francuska fregata rakietowa Bretagne osiągnęła status aktywnej, co oznacza, że będzie mogła rozpocząć działania operacyjne.

Ceremonia przyjęcia fregaty rakietowej Bretagne (D655), typu Aquitaine, proj. FREMM (Frégate européenne multi-mission) do służby, odbyła się w bazie Marine Nationale (marynarki wojennej Francji) w Breście. Okręt osiągnął tym samym status aktywnego, co oznacza, że spełnia wszystkie wymogi, aby prowadzić typowe działania operacyjne.

Przyjęcie Bretagne do czynnej służby poprzedziły wielomiesięczne testy i ćwiczenia morskie prowadzone w 2. połowie ub.r. m.in. na wodach Oceanu Atlantyckiego i w Arktyce (Marine Nationale na Trident Juncture). Marine Nationale odebrała okręt latem 2018.

Bretagne jest piątą fregatą rakietową typu Aquitaine zbudowaną dla Marine Nationale. Okręty dostarcza rodzima Naval Group. W 2019 do floty ma trafić szósta jednostka Normandie. Po 2020 Francuzi mają odebrać kolejne dwa okręty, Alsace (D657) i Lorraine (D658), które będą przenosić silniejsze uzbrojenie przeciwlotnicze.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
22-02-2019, 16:22 #2,003
Minister obrony narodowej, Mariusz Błaszczak wraz ze swoim odpowiednikiem z Republiki Litewskiej, Raimundasem Karoblisem, podpisali dokumenty o współpracy wojskowej. Wydarzenie odbyło się w obecności Prezydentów obu krajów.

Szefowie resortów obrony podpisali porozumienie między Ministrem Obrony Narodowej Rzeczypospolitej Polskiej i MON Republiki Litewskiej dotyczące ustanowienia bezpiecznego połączenia umożliwiającego wymianę informacji radiolokacyjnej między siłami zbrojnymi obu państw. Podpisanie dokumentów o współpracy odbyło się w Pałacu Prezydenckim w obecności prezydenta Andrzeja Dudy i składającej wizytę w Polsce prezydent Litwy Dalii Grybauskaite.

Kolejnym dokumentem podpisanym przez ministrów obrony jest list intencyjny w sprawie afiliacji w czasie pokoju litewskiej brygady zmechanizowanej Iron Wolf i polskiej 15. Brygady Zmechanizowanej do dowództwa Wielonarodowej Dywizji Północny-Wschód, która mieści się w Elblągu. Dywizja ma koordynować działania batalionowych grup bojowych NATO działających w ramach inicjatywy eFP na północno-wschodniej flance sojuszu.

W skład 15. Giżyckiej Brygady Zmechanizowanej wchodzi wielonarodowa batalionowa grupa bojowa NATO złożona z żołnierzy z USA, Rumunii, Wielkiej Brytanii i Chorwacji - jedna z czterech rozmieszczonych w 2017 w ramach wzmocnienia wschodniej flanki NATO.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
22-02-2019, 19:26 #2,004
Słowacki rząd zgodził się na kontynuowanie do końca 2023 roku - z opcją przedłużenia o dodatkowy rok - współpracy z rosyjską firmą RSK MiG, serwisującą słowackie myśliwce MiG-29. Umożliwi to ich eksploatację do czasu dostarczenia amerykańskich F-16.

Dalsze korzystanie z usług rosyjskiej firmy oznacza coroczne wydatki w kwocie 2,53 mln EUR na każdy samolot. Liczba użytkowanych przez słowackie siły powietrzne maszyn MiG-29 ma się zmniejszyć z obecnych 12 do siedmiu w 2023 roku. Bez przedłużenia umowa z RSK MiG wygasłaby w listopadzie bieżącego roku.

Umowę o zakupie 14 wielozadaniowych myśliwców F-16 Block 70/72 podpisano w grudniu ubiegłego roku. Wartość całego kontraktu to około 1,6 mld euro (ok. 1,8 mld USD) wraz z kosztami wsparcia logistycznego, uzbrojenia pokładowego i szkolenia pilotów. Dostawa obejmie 12 maszyn jednomiejscowych i dwie dwumiejscowe. Zgodnie z kontraktem cztery myśliwce Słowacja otrzyma w 2022 roku, a pozostałe dziesięć w roku następnym.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
23-02-2019, 09:20 #2,005
Po wejściu do służby brytyjskie morskie samoloty patrolowe Poseidon MRA Mk.1 rozpoczną wykonywanie lotów w rejonie Arktyki.

O planie skierowania części nowych morskich samolotów patrolowych Poseidon MRA Mk.1 do Arktyki poinformował minister obrony Wielkiej Brytanii, Gavin Williamson, który odwiedził żołnierzy Royal Marines i marynarzy Royal Navy w Norwegii, gdzie ćwiczą wspólnie z lokalnymi sojusznikami. Brytyjskie patrolowce mają wykonywać loty w rejonie Oceanu Arktycznego i monitorować rosnącą aktywność rosyjskich okrętów podwodnych. Warto przypomnieć, że tymi samymi samolotami dysponować będą również wojska lotnicze Norwegii.

Royal Air Force (królewskie wojska lotnicze Wielkiej Brytanii) mają otrzymać w 2020 dziewięć morskich samolotów patrolowych Poseidon MRA Mk.1 (lokalne oznaczenie zdobywających coraz większą popularność na świecie amerykańskich P-8A Poseidon) produkowanych przez Boeinga. Brytyjskie patrolowce będą stacjonowały w RAF Lossiemouth w północno-wschodniej Szkocji.

Wiosną ub.r. rozpoczęto modernizację bazy, w tym budowę infrastruktury, która posłuży do przyjęcia Poseidonów, np. centrum operacyjnego, nowych hangarów i budynków do obsługi technicznej. Prace infrastrukturalne mają zakończyć się w 2020, a więc do czasu uzyskania wstępnej zdolności operacyjnej przez P-8A.

Latem 2015 rząd Wielkiej Brytanii podjął decyzję o zakupie dziewięciu morskich samolotów patrolowych P-8A Poseidon. Patrolowce będą służyć m.in. do ochrony strategicznych okrętów podwodnych typu Vanguard oraz przyszłych jednostek typu Dreadnought, a także lotniskowców typu Queen Elizabeth, przed zagrożeniem w postaci np. nieprzyjacielskich okrętów podwodnych.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
23-02-2019, 15:57 #2,006
Chilijska marynarka wojenna prawdopodobnie wyraziła swoje zainteresowanie planowanymi do wycofania australijskimi fregatami typu Adelaide. Chile będzie w ten sposób czwartym państwem, po Polsce, Grecji i Turcji, które rozważa zakup tych okrętów.

Chilijska marynarka wojenna ma być zainteresowana wycofanymi w Australii fregatami rakietowymi typu Adelaide. Byłoby to już czwarte państwo, któremu proponuje się te okręty: po Polsce, Grecji i prawdopodobnie Turcji. Nie są znane warunki, na jakich australijskie fregaty miałaby zostać przekazane do Chile. Przypuszcza się jednak, że są one podobne do tych, jakie wcześniej stawiano Grecji, dla której dwie fregaty bez uzbrojenia i śmigłowców miały kosztować około 180 milionów euro.

Wyrażone przez Chile zainteresowanie australijskimi okrętami może pośrednio mieć wpływ na decyzje greckiego rządu, który nie zrezygnował jeszcze definitywnie z pozyskania Adelaid. Grecy jednak zdają sobie sprawę, że zakup rakiet SM-2 oraz ESSM dla dwóch jednostek, które mogą służyć nie dłużej niż 10 lat, opóźni niewątpliwie inne plany realizowane w tym czasie w całych siłach zbrojnych Grecji. Dodatkowym problemem są protesty greckiego przemysłu stoczniowego, który faktycznie nie będzie uczestniczył w ewentualnej, australijskiej umowie.

W najlepszej sytuacji jest Chile, które ma wybór – równolegle interesując się również kupnem holenderskich fregat typu Karel Doorman (typu „M”). Jest to tym bardziej prawdopodobne, że dwa takie okręty już są w chilijskiej marynarce, służąc w niej od 2004 roku („Almirante Riveros”) i od 2006 roku („Blanco Encalada”). Do pozyskania są natomiast jeszcze dwie fregaty typu Karel Doorman, które wprowadzono do służby w holenderskich siłach morskich w 1993 roku („Van Amstel”) i w 1995 roku („Van Speijk”).

Chilijscy oficerowie mają teraz w ciągu najbliższych dwóch miesięcy udać się do Australii, by na miejscu sprawdzić stan okrętów typu Adelaide i ocenić ich przydatność dla własnych potrzeb. Jednocześnie rozpoczęto już wstępne negocjacje z Holendrami, co potwierdził dowódca holenderskiej marynarki wojennej admirał Rob Kramer.

Otrzymane od Holandii lub Australii okręty mają być tymczasowym zastępstwem dla planowanych do wycofania, dwóch starych fregat typu Lattore. Sprawa jest o tyle dziwna, że obie te jednostki są tylko o 6 lat starsze od australijskich Adelaide i o 9 lat starsze od holenderskich jednostek typu „M”. Wprowadzono je bowiem do służby w siłach morskich Holandii w 1986 roku (jako fregaty typu Jacob van Heemskerck) i następnie sprzedano do Chile w 2005 roku.

Obie te jednostki są dodatkowo w wersji przeciwlotniczej, mając teoretycznie silne uzbrojenie „woda-powietrze”. Składa się ono z wyrzutni jednoprowadnicowej Mk 13 dla rakiet SM-1MR (z zapasem 40 pocisków) i ośmioprowadnicowej wyrzutni Mk 29 dla rakiet krótkiego zasięgu NATO Sea Sparrow (z zapasem 24 pocisków). Jak się okazuje, rakiety te nie spełniają jednak wymogów stawianych obecnie przez chilijską marynarkę wojenną i dlatego poszukiwane są okręty z nowszymi systemami uzbrojenia



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
23-02-2019, 18:27 #2,007
Najnowsze badania pokazują, że przeciwnicy NATO mogą wykorzystywać media społecznościowe nie tylko w celu wykrywania i atakowania sił Sojuszu, ale także manipulowania nimi.

Specjaliści NATO Strategic Communications Center of Excellence podczas ćwiczeń  wykorzystali dane pochodzące z otwartych źródeł, w tym mediów społecznościowych, w celu  identyfikacji 150 żołnierzy, zlokalizowania batalionów, śledzenia ruchów oddziałów, a nawet przekonania członków służby do opuszczenia swoich stanowisk i zaangażowania się w „niepożądane operacje”. Eksperci przeprowadzili całą operację za jedyne 60 dolarów, demonstrując w ten sposób, jak łatwo agresor może zaatakować siły i zasoby NATO za pomocą danych dostępnych online.

Specjaliści podczas symulacji korzystali z Facebooka, Instagrama, Twittera oraz innych popularnych serwisów społecznościowych, aby za ich pomocą znaleźć cenne informacje. W tego typu witrynach znajdują się dane, które mogą zostać użyte przez wroga do lokalizacji, a następnie ataku konkretnych oddziałów.  „Chodzi o to, co jest dostępne online. Wystarczy wiedzieć, gdzie co jest” - wskazuje Janis Sarts, dyrektor NATO Strategic Communications Centre of Excellence.  

Rosja, obecnie główny przeciwnik NATO, posiada szczególne zdolności do prowadzenia wojny informacyjnej oraz innych działań w cyberprzestrzeni, w których silnie wykorzystywane są media społecznościowe. Przykładem mogą być rosyjskie operacje na Ukrainie. „Rosjanie są biegli w rozpoznawaniu ukraińskich pozycji za pomocą ich sygnatur elektrometrycznych” - wskazuje amerykański pułkownik Liam Collins.

W 2017 roku The Wall Street Journal poinformował, że Rosjanie zhakowali telefony komórkowe żołnierzy NATO „w celu zdobycia informacji operacyjnych, oceny siły oddziałów oraz zastraszenia żołnierzy”.

Moskwa stara się ściślej kontrolować, w jaki sposób rosyjscy żołnierze korzystają z mediów społecznościowych. Wynika to z faktu, że działalność online zagraża wojskowym oddziałom ze względu na możliwość ujawnienia zaangażowania w określone operacje militarne. W związku z tym, Kreml usiłuje przeforsować prawo, które zabraniałoby żołnierzom udostępnianie wszelkich informacji za pomocą internetu.
Ten post był ostatnio modyfikowany: 23-02-2019, 18:31 przez gargamel9998.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
24-02-2019, 09:44 #2,008
Grupa lotniskowca Charles de Gaulle wyruszy 4 marca w zapowiedziany w zeszłym roku pięciomiesięczny rejs po Azji. Trasa okrętów, zaplanowane ćwiczenia i wizyty w portach są zakrojone na dużą skalę.

Paryż chce w ten sposób mocno zaakcentować swoje ambicje powrotu do roli mocarstwa odgrywającego ważną rolę w Azji. Lotniskowiec ma wyruszyć z największym w swojej historii skrzydłem lotniczym liczącym, trzydzieści myśliwców Rafale M, dwa samoloty wczesnego ostrzegania E-2C i dwa śmigłowce SA365 Dauphin i jeden NH90 NFH Caïman. W skład grupy lotniskowcowej wejdą jeszcze niszczyciel Forbin, fregaty Provence i duńska Niels Juel, atomowy okręt podwodny oraz jednostka zaopatrzeniowa.

Trasa zespołu ma prowadzić przez Morze Śródziemne, Morze Czerwone, Ocean Indyjski i Morze Południowochińskie do Azji Wschodniej. Po drodze mają odbyć się ćwiczenia z marynarkami wojennymi Egiptu, Indii i Japonii. Nieco sensacyjnie brzmią pogłoski o możliwej wizycie de Gaulle’a pod koniec kwietnia w Qingdao. Lotniskowiec miałby uczestniczyć w obchodach siedemdziesięciolecia chińskiej marynarki wojennej.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
24-02-2019, 14:29 #2,009
21 lutego PKP Intercity wyłoniła spółkę H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) jako dostawcę 8 wagonów specjalnych do przewozu osób na potrzeby Wojska Polskiego. Przetarg w tej sprawie został ogłoszony, po raz trzeci, 4 października 2018. Oferta z Poznania była jedyną, jaka wpłynęła do zamawiającego.

Wartość oferty FPS to 104,7 mln zł brutto, natomiast zamawiający zarezerwował na ten cel 82,5 mln zł brutto. Decyzja o kontynuowaniu postępowania oznacza, że różnica 22,2 mln zł zostanie pokryta ze środków Skarbu Państwa. Kryteriami wyboru była cena (90%) oraz okres gwarancji i rękojmi (10%). Termin składania ofert minął 13 listopada 2018. Gwarancja na wagony musi wynosić co najmniej 48 miesięcy.

Zgodnie z wymogami zaplanowano zakup 6 wagonów bezprzedziałowych specjalnych klasy II do przewozu żołnierzy i 2 przedziałowych specjalnych klasy II do przewozu konwoju o standardowej długości 26,4 m. Wagony pozwolą na transport około 500 żołnierzy wraz z wyposażeniem osobistym. W wagonach bezprzedziałowych mają się znaleźć przedział dowódcy, pomieszczenie narad i szafka na broń osobistą. Wyposażenie dodatkowe to sprzęt audiowizualny i niezależne zasilanie.

Wśród wymagań dodatkowych przewidziano charakterystyczne malowanie: poszycia na kolor ciemny zielony , zielony drzwi i jasno zielony pas identyfikujący. Dach i osłony dolne mają być pokryte szarą farbą natomiast podwozie grafitową. Na burcie zostanie umieszczony biały napis WOJSKO POLSKIE. Wagony muszą mieć zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji podsystemu TSI (Technical Specifications for Interoperability), a także możliwość użytkowania w sieciach kolejowych w Polsce Czechach, Słowacji, na Węgrzech oraz Rumunii.

Pierwsze wagony mają zostać dostarczone do 1 grudnia 2020, a pozostałe w 2021. Po dostarczeniu ostatniego wagonu, dostawca został zobowiązany do uzyskania wszystkich dopuszczeń w ciągu 48 miesięcy.

Analiza

Ministerstwo Obrony Narodowej nie posiada własnych wagonów, ani towarowych, ani pasażerskich. Resort wypożycza je od narodowych spółek kolejowych. Zaistniała zatem potrzeba zakupu własnego taboru pasażerskiego na potrzeby Wojska Polskiego.

H. Cegielski - Fabryka Pojazdów Szynowych jest dostawcą PKP Intercity. 15 lutego 2019 podpisano umowę na modernizację 10 cywilnych wagonów restauracyjnych typu 145Ab, która jest częścią programu inwestycyjnego o wartości 7 mld zł. W lutym 2018 spółki podpisały umowę na dostawę 55 wagonów. Natomiast w październiku 2017 podpisano umowę na modernizację 60 wagonów, a rok później zamówienie zostało rozszerzone na kolejne 30.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
25-02-2019, 16:49 #2,010
21 lutego agencja prasowa Interfax poinformowała, że Ministerstwo Obrony Federacji Rosyjskiej zerwało negocjacje z holdingiem Wiertalioty Rossi w sprawie zaplanowanego wcześniej zakupu zmodernizowanych śmigłowców uderzeniowych Mi-28NM. Głównym powodem miała być zbyt wysoka cena i brak ustępstw ze strony producenta. Śmigłowiec był rozwijany jako odpowiednik AH-64E Apache Guardian.

Agencja, powołując się na kilka źródeł w kręgach wojskowych, dowiedziała się, że pomimo wielokrotnych prób obniżenia ceny, holding odmówił przyjęcia warunków umowy Ministerstwa Obrony FR. Do zerwania rozmów miało dojść w ostatniej chwili przed planowanym podpisaniem umowy.

Informacja jest o tyle zaskakująca, że jeszcze 11 lutego 2019 dyrektor generalny holdingu, Andriej Boginski, poinformował o zaplanowanej na kwiecień tego samego roku pierwszej dostawie śmigłowców do sił zbrojnych. Cztery dni później dodał, że śmigłowce pierwszej partii przechodzą testy odbiorcze. Wcześniej planowano rozpoczęcie dostaw jeszcze w 2018.

Z kolei inne źródło w Siłach Powietrzno-Kosmicznych (WKS) twierdzi, że anulowany zakup nie wpłynie na zdolności bojowe lotnictwa w tym zakresie. Alternatywą jest modernizacja już dostarczonych Mi-28N lub zwiększenie planów zakupu śmigłowców uderzeniowych Ka-52.

Analiza

Prace nad zmodernizowanym Mi-28NM rozpoczęły się jeszcze w 2009, w trzy lata po rozpoczęciu produkcji seryjnej modelu Mi-28N. W 2015 poinformowano, że wiropłaty zostaną wyposażone w stacje radiolokacyjne N025 w sferycznej obudowie nad wirnikiem głównym. W grudniu 2017 zamówiono dwa prototypy do testów.

Prototyp, zaprezentowany w 2016 otrzymał nową awionikę, ciekłokrystaliczne wielofunkcyjne wyświetlacze w kabinie, a dzięki zmodernizowanym systemom łączności i wymiany danych umożliwia komunikację z bezzałogowymi statkami powietrznymi. Wyposażono go w zdwojony układ sterowania, nowy system kierowania ogniem i samoobrony. Zostały one opracowane przez spółki Ramienskoje PKB i  Technołogie Radioelektroniczne (KRET).

Nowością są również silniki turbowałowe Klimow WK-2500P-01/PS, które zastąpiły WK-2500 (przed 2016 stosowano produkowane na Ukrainie TW3-117WMA-SB3). Charakteryzują się większą o 100 KM mocą i  zwiększonym resursem technicznym (2 do 3 tys. h pomiędzy remontami i z 9 do 12 tys. h całego cyklu). Nowe silniki są też sterowane cyfrowo. Ich moc jest przenoszona na kompozytowe łopaty wirnika głównego, które są odporne na ostrzał 20- i 30-mm amunicją, a także lepiej sobie radzą w terenach górskich i pustynnych.

Podstawowym uzbrojeniem przeciwpancernym są kierowane pociski rakietowe (ppk) 9M113M Chrizantiema-M z dwukanałowym systemem naprowadzania o zasięgu 10 km. Mi-28NM został wyposażony w zmodernizowaną głowicę optoelektroniczną OPS-28M. Może także być uzbrojony w starsze ppk 9M120-1 Ataka-WM, naprowadzane na cel komendami radiowymi. Za pomocą wskaźników nahełmowych odbywa się sterowanie zmodernizowaną 30-mm armatą automatyczną Szipunow 2A42.

Ponadto, śmigłowiec może przenieść do czterech zasobników podskrzydłowych B-8W20-A lub nowszych, modułowych Zasłon 9A5013 z niekierowanymi pociskami rakietowymi S-8, a także bomby swobodnie opadające FAB-500 i FAB-100. Wiele powyższych rozwiązań zastosowano w eksportowej, zmodernizowanej wersji Mi-28NE.

https://cdn2.img.sputniknews.com/images/...254713.jpg



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
26-02-2019, 16:44 #2,011
18 lutego dyrektor wykonawczy koncernu Airbus Helicopters, Bruno Even, poinformował, że europejski producent planuje zaoferować hybrydowy śmigłowiec RACER, w wersji wojskowej amerykańskim wojskom lądowym (US Army). Propozycja ma być złożona w ramach programu FARA CP (Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype), który ma wyłonić przyszły śmigłowiec szturmowo-rozpoznawczy. 

FARA CP ma na celu wypełnienie luki po wycofanych w 2014 śmigłowcach OH-58D Kiowa Warrior i jest następcą anulowanego programu Armed Aerial Scout (AAS). Łączne zapotrzebowanie US Army ocenia się na 500 nowych wiropłatów.

Program, formalnie uruchomiony 22 czerwca 2018, został podzielony na cztery etapy. Na wstępne oferty US Army czeka od 3 października. Na przełomie czerwca i lipca 2019 zostanie wybranych od czterech od sześciu oferentów. W 2020 na etapie wyboru wykonawcy demonstratorów technologii liczba oferentów zostanie zawężona do dwóch. Termin oblotu wybranych konstrukcji zaplanowano najpóźniej na listopad 2022. Seria testów ma rozpocząć się w 2023.

Wśród ujawnionych bądź zapowiedzianych kontrofert należy wymienić propozycje Lockheed Martin z eksperymentalnym Sikorsky S-97 Raider, Bell z pomniejszonym wariantem zmiennowirnikowca V-280 Valor oraz konsorcjum AVX Aircraft i L3 Technologies z bezogonowym śmigłowcem współosiowym, oferowanym wcześniej jako JMR. Wymóg wysokiej prędkości przelotowej, co najmniej 330 km/h (180 w.), spełnia także koncepcyjny śmigłowiec szturmowy Boeing AH-64E Block 2 Compound ze śmigłem pchającym.

Wymogiem dla demonstratora będzie także możliwość wykonywania lotów bezzałogowych w trybie autonomicznym. US Army dołączyły bowiem do programu stworzenia systemu wspomagającego pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System), realizowanego dotąd przez agencję DARPA i spółkę Sikorsky. Choć program FARA CP nie jest formalnie częścią szerszej inicjatywy US Army o nazwie Future Vertical Lift (FVL), to potencjalni zwycięzcy będą mogli zaoferować swoje rozwiązania w postępowaniu na lekki śmigłowiec nowej generacji. Dostawy są oczekiwane bowiem po 2030.

Analiza

Projekt śmigłowca RACER został ujawniony 20 czerwca 2017 podczas wystawy lotniczej Paris Air Show. Głównym zamierzeniem było opracowanie hybrydowej konstrukcji o dużej prędkości przelotowej (wynoszącej ponad 400 km/h) w ramach europejskiego projektu Clean Sky 2. Montaż końcowy demonstratora technologii rozpocznie się w 2019, a rok później odbędzie się jego oblot.

Cechą charakterystyczną śmigłowca będzie układ zamkniętego skrzydła (box-wing) z dwoma śmigłami pchającymi i wirnik główny, napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Rolls-Royce Turbomeca RTM322 o mocy 2270 KM (1693 kW) każdy. Metalowo-kompozytowy płatowiec o niskiej masie własnej, a także tzw. tryb ekologiczny (eco mode) pracy silników mają zapewnić zużycie paliwa mniejsze o 25% w porównaniu z obecnie wykorzystywanymi konstrukcjami przy większej o 50% prędkości przelotowej.

Konstrukcja RACER opiera się o doświadczenia z demonstratorem technologii Eurocopter X3 ze śmigłem pchającym, w którym wykorzystano kadłub modelu AS365 Dauphin. W przypadku RACER-a zauważalne jest także podobieństwo do kadłuba nowego H160, którego zmilitaryzowaną wersję zamówiły francuskie siły zbrojne. Warto zauważyć, że 7 czerwca 2013 śmigłowiec X3 ustanowił światowy rekord prędkości w locie poziomym, który wyniósł 472 km/h (255 w). Natomiast kilka kilka dni wcześniej rozwinął 487 km/h (263 w.) podczas zniżania się. Łączny nalot demonstratora wyniósł 156 godziny.

 https://i.iplsc.com/helikopter-airbusa-b...122-F4.jpg



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
26-02-2019, 21:23 #2,012
Koncern BAE Systems przekazał austriackim siłom zbrojnym pierwsze cztery przegubowe wszędołazy BvS10. W ramach kontraktu z 2016 roku BAE Systems dostarczy Austriakom trzydzieści dwa wozy w konfiguracji transportera opancerzonego.

Pierwsza transza BvS10 będzie eksploatowana przez 24. batalion 6. Brygady Piechoty Górskiej, który odgrywa wiodącą rolę w inicjatywie szkolenia jednostek górskich Unii Europejskiej (Mountain Training Initiative), a także przez 2. batalion inżynieryjny, który zapewnia wsparcie bojowe w terenie górzystym. Uroczyste przekazanie pojazdów odbyło się 21 i 22 lutego w Tyrolu i Salzburgu. W obu ceremoniach wziął udział austriacki minister obrony Mario Kunasek. Obecni byli także przedstawiciele szwedzkiego rządu i przedsiębiorstwa BAE Systems Hägglunds - producenta BvS10.

Austriackie BvS10 w konfiguracji transportera opancerzonego otrzymały bogate wyposażenie, w tym system obserwacji dookólnej obejmujący sześć kamer telewizyjnych/termowizyjnych oraz wyświetlacze w przedniej i tylnej części kabiny polepszające świadomość sytuacyjną. Mają też zdalnie sterowany, chowany moduł uzbrojenia, który może być obsługiwany zarówno przez strzelca, jak i przez dowódcę.

"Przekazanie tych wszechstronnych pojazdów jest przełomowym momentem w umowie na dostawy BvS10 do Austrii" powiedział Peter Nygren, wiceprezes BAE Systems Hägglunds do spraw rozwoju biznesowego. "Jesteśmy zadowoleni z dotychczasowych postępów i bardzo pozytywnej reakcji austriackiego wojska. Oczekujemy, że ostatnie wozy zostaną dostarczone jeszcze w tym roku."

"Wóz Hägglundsa to pierwszy pojazd bojowy dla austriackiej piechoty górskiej, który umożliwi chroniony transport żołnierzy podczas operacji alpejskich i w trudnym terenie" powiedział minister Kunasek. - Pomoże nam skoncentrować się na naszych podstawowych zadaniach obronnych.

BvS10 ma za sobą służbę bojową w Afganistanie, w Republice Środkowoafrykańskiej, na Bałkanach i na Bliskim Wschodzie. Austria stała się piątym użytkownikiem wozów tego typu, po Francji, Holandii, Szwecji i Wielkiej Brytanii. Łącznie na świecie sprzedano już 12 tysięcy pojazdów z rodziny BV, zapoczątkowanej przez słynny przegubowy transporter Bandvagn 206. Mogą one być używane do transportu personelu lub ładunków zarówno podczas działań bojowych, jak i podczas usuwania skutków klęsk żywiołowych.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
27-02-2019, 18:04 #2,013
Resort obrony jest zainteresowany, żeby wojsko miało dostęp do satelity - powiedział w poniedziałek 25 lutego wiceszef MON Wojciech Skurkiewicz na posiedzeniu senackiej komisji obrony. Jak dodał Polska upatruje możliwości takiego dostępu we współpracy z sojusznikami.

W poniedziałek Skurkiewicz przedstawił senatorom z senackiej komisji obrony informację ministra obrony na temat nowoczesnych technologii w polskim sektorze obronnym.

Odpowiadając na pytania senatorów Skurkiewicz, mówiąc o wojskowym dostępie do systemów satelitarnych, zaznaczył, że ten obszar zainteresowań senatorów jest "po części" informacją niejawną.

"Ale nie jest tajemnicą, że jeżeli chodzi o kwestie dotyczące natury współpracy, czy satelity, jesteśmy zainteresowani, żeby w dość nieodległej przyszłości polska dysponowała swoim satelitą" - powiedział Skurkiewicz. Wiceszef MON wyjaśnił, że chodzi o to, by wojsko miało, "we współpracy z naszymi partnerami, do dyspozycji tego rodzaju obiekty".

Senatorowie dopytywali też, czy sprzęt, w tym elektroniczny, który Polska kupuje u zagranicznych dostawców na potrzeby armii, "jest w stu procentach dyspozycyjny" dla naszego wojska i czy możliwa jest sytuacja, że inne państwo może ten sprzęt "odłączyć", przez co stanie się bezużyteczny.

Odpowiadając Surkiewicz zapewnił, że MON realizuje zamówienia wyłącznie u sprawdzonych partnerów. "Kupujemy w Stanach Zjednoczonych, a nie w Chinach, czy w Rosji. To jest naturalna współpraca w ramach Sojuszu Północno-Atlantyckiego". Zapewnił też, że resort realizując zagraniczne zakupy zabiega, by w przypadku "kluczowego" dla naszej obronności uzbrojenia, to "Polska miała ostatnie słowo" dotyczące wykorzystania tej broni.

W ostatnim czasie MON informował o podpisaniu umów na zakup systemów obronnych od Stanów Zjednoczonych. W lutym w Warszawie została potwierdzona umowa o zakupie dywizjonu HIMARS za 414 mln dolarów. Do 2023 r. Polska ma otrzymać 20 wyrzutni, w tym 18 bojowych i dwóch w wersji ćwiczebnej, amunicję o zasięgu 70 i 300 km, pojazdy dowodzenia, zaopatrzenia i ewakuacji, a także wsparcie logistyczne, szkoleniowe i techniczne.

W marcu zeszłego roku w Warszawie podpisano największy w historii Polski kontrakt zbrojeniowy - umowę o dostawie dwóch baterii amerykańskiego systemu przeciwlotniczego i przeciwrakietowego Patriot. Zakupu dokonano w ramach programu obrony powietrznej średniego zasięgu Wisła. To pierwszy z planowanych dwóch etapów dostaw systemu Patriot.

Na baterie dla Polski złożą się m.in. cztery radary, cztery stanowiska kierowania walką, 16 wyrzutni, sześć stanowisk kierowania i dowodzenia, 12 radiolinii ora 208 pocisków PAC-3 MSE. System dostarczany Polsce ma być zintegrowany z opracowywanym dla amerykańskich wojsk lądowych systemem zarządzania polem walki IBCS. Wartość umowy wyniosła 4,75 mld dolarów (ponad 16 mld zł); a związanego z nią offsetu - 950 mln zł. Polska obecnie prowadzi negocjacje dotyczące zakupu kolejnych baterii Patriot w ramach drugiej fazy programu Wisła.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
28-02-2019, 03:59 #2,014
W marcu w północno-wschodnim rejonie Szwecji odbędą się międzynarodowe ćwiczenia pod nazwą „Northern Wind”. W czasie zimnej wojny spodziewano się, że w rejonie ćwiczeń (w okolicy miejscowości Haparanda, Överkalix i Boden) nastąpi przez terytorium Finlandii radziecki atak na Szwecję. W manewrach weźmie udział około 10 tysięcy żołnierzy, z których 7 tysięcy będzie pochodziło z innych państw.

Najwięcej, bo 4500 żołnierzy, przyśle Norwegia, a Finlandia oddeleguje ich 1500. Skład narodowy manewrów będą uzupełniali Brytyjczycy i Amerykanie, którzy zaangażują głównie lotnictwo. Będą to największe ćwiczenia szwedzko-fińskie. Ich przeprowadzenie jest elementem realizacji międzyrządowego porozumienia o współpracy wojskowej obu państw.

Fińskie siły zbrojne oddelegują do ćwiczeń około 500 pojazdów wojskowych, które pokonają drogę z Tornio do Haparandy. Będą one pochodziły z brygady pancernej, brygady Kainuu, brygady Pori i brygady lekkiej piechoty (Jääkäriprikaati). Natomiast Norwegowie wyekspediują oddziały ze swojej jedynej brygady, które do rejonu manewrów pokonają drogę z Narwiku przez Kirunę. Największą jednostką gospodarzy będzie 192. Batalion Zmechanizowany, który liczy 800 żołnierzy.

Manewry potrwają od 18 do 27 marca.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
28-02-2019, 15:14 #2,015
W trakcie największych w regionie Australii i Pacyfiku targów lotniczych Avalon Air Show GRUPA WB podpisała umowę z australijską spółką Cablex na dystrybucję oraz lokalną integrację systemu amunicji krążącej WARMATE. 

Zgodnie z zapisami umowy Cablex, będzie wyłącznym dystrybutorem systemu WARMATE oraz finalnym integratorem systemu dostosowanego do wymogów armii australijskiej. Podpisana umowa jest efektem zainteresowania przez australijskie siły zbrojne pozyskaniem zestawów amunicji krążącej zdolnych do realizowania zadań przez wyspecjalizowane oddziały żołnierzy.

Technologia opracowana w ramach GRUPY WB pozwala na przeprowadzenie rozpoznania z możliwością dokonania natychmiastowego, precyzyjnego uderzenia na wykryty cel. WARMATE nie wymaga rozbudowanej infrastruktury więc system może być przenoszony przez żołnierzy w trudnym terenie, bez konieczności wykorzystywania specjalistycznych pojazdów. Takie parametry mogą ułatwić realizację misji australijskim komandosom, często operującym bez wsparcia w bardzo trudnym terenie. Głowice bojowe pozwalają niszczyć lekko opancerzone pojazdy, umocnienia i atakować siłę żywą, skracając do minimum czas reakcji ogniowej (sensor-to-shooter).

WARMATE jest w pełni zintegrowany innymi systemami oferowanymi przez GRUPĘ WB takimi jak rozpoznawczy bezzałogowy statek latający FlyEye lub Zintegrowany System Zarządzania Walką TOPAZ.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

hank
Liczba postów:11,165 Reputacja: 16,307
01-03-2019, 12:06 #2,016
WIETNAM: DOSTAWY KOLEJNYCH T-90 I ĆWICZENIA PANCERNIAKÓW .
Kilka dni temu w sieci pojawiły się zdjęcia rozładunku kolejnej partii rosyjskich czołgów T-90S/SK. Do rozładunku doszło 21 lutego 2019 roku w jednym z wietnamskich portów. Nie ma jednak oficjalnych informacji odnośnie do liczby dostarczonych wozów w tej transzy. Nie wiadomo czy już wszystkie T-90 S/SK dotarły do odbiorcy.
[Obrazek: D0ARrudWkAAkO6G.jpg]
Połowę z sześćdziesięciu czterech czołgów podstawowych zamówionych przez Wietnam Rosjanie dostarczyli na początku stycznia 2019 roku lub jeszcze w ostatnich dniach roku ubiegłego. Szacunkowa wartość kontraktu wynosi około 250 milionów dolarów. Zastępować będą pojazdy pancerne T-54/55, których sprawność techniczna stoi pod wielkim znakiem zapytania.
[Obrazek: T90S.jpg]
Ponadto źródła powiązane z wietnamskimi wojskami lądowymi przekazały rosyjskiej agencji informacyjnej TASS, że w trakcie są szkolenia wietnamskich załóg T-90S/SK, a także odbywają się ćwiczenia wojskowe. Wietnamscy pancerniacy uczą się obsługi czołgów, poznają ich właściwości jezdne, a także zdobywają wiedzę na temat możliwości pokonywania przeszkód terenowych, w tym rowów wypełnionych wodą. Czołgiści pokonywać będą również rzeki z wykorzystaniem zestawów do głębokiego brodzenia.
[Obrazek: depositphotos_182733872-stock-photo-russ...-t-90s.jpg]

Dane techniczne
Silnik W zależności od modelu czołgu:
Model 84 W-84 12-cyl. diesel,
W-92 12-cylindrowy diesel,
W-96 12-cylindrowy diesel
o mocy W zależności od modelu czołgu:
840 KM (z silnikiem 84 W-84),
1000 KM (z silnikiem W-92),
1250 KM (z silnikiem W-96)
Pancerz Mieszanka stalowo-kopozytowa
APFSDS: 550 mm + 250–280 mm z Kontakt-5 = 800–830 mm HEAT: 650–850 mm + 500–700 mm z Kontakt-5 = 1,150–1,550 mm

Długość 6,86 m
Szerokość 3,37 m
Wysokość 2,23 m
Masa 46,5 t
Moc jedn. W zależności od modelu czołgu:
13,5 kW/t (18,1 KM/t) (z silnikiem 84 W-84),
15,2 kW/t (20,4 KM/t) (z silnikiem W-92),
17,6 kW/t (23,7 KM/t) (z silnikiem W-96)
Osiągi
Prędkość 65 km/h
Zasięg 650 km
Pokonywanie przeszkód
Brody (głęb.) do 1,20 m
Rowy (szer.) do 2,80 m
Ściany (wys.) do 0,85 m
Dane operacyjne
Uzbrojenie
armata gładkolufowa m.in. 2A46M-3 kalibru 125 mm
sprzężony karabin maszynowy 7,62 mm PKT lub PKTM,
przeciwlotniczy karabin maszynowy 12,7 mm 9P17 NSWT lub 9P49 Kord

za http://www.konflikty.pl/aktualnosci/wiad...cerniakow/ oraz Vikipedia

Jak widać czołgi nie mają zamiaru odejść do lamusa .



Semper fidelis .
Nigdy nie zejdziemy na psy

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
01-03-2019, 19:20 #2,017
Oba chińskie lotniskowce, Liaoning i typ 001A, odbywają jednocześnie próby morskie. Niestety brakuje informacji czy oba okręty będą ćwiczyć wspólnie. Tradycyjnie już chińskie władze zamknęły dla żeglugi strefę na Morzu Żółtym. Obostrzenia obowiązują od 24 lutego do 6 marca.

Liaoning przechodzi próby zdawczo-odbiorcze po trwającym od maja ubiegłego roku remoncie połączonym z modernizacją. W jej trakcie przebudowano mostek i okrętowe centrum kontroli lotów oraz wymieniono radary. Pewne modyfikacje miały objąć również pokład startowy. Prawdopodobnie okręt przeprowadzi także ćwiczenia z udziałem myśliwców J-15.

Podobne ćwiczenia prawdopodobnie odbędzie też drugi z chińskich lotniskowców. W wypadku typu 001A mówi się jednak głównie o testach systemów bojowych. Okręt rozpoczął próby w maju 2018 roku. Być może są to finalne próby i okręt już niedługo wejdzie do służby.

Nasuwa się pytanie, czy lotniskowce przeprowadzą wspólne ćwiczenia. Okazja wydaje się do tego wyśmienita, trzeba jednak mieć na uwadze, że byłaby to bardzo skomplikowana operacja, niekoniecznie leżąca już w zasięgu zdolności chińskiej marynarki wojennej. Spodziewany jest natomiast udział obu okrętów w przypadających 23 kwietnia obchodach siedemdziesięciolecia Marynarki Wojennej Chińskiej Armii Ludowo-Wyzwoleńczej.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
02-03-2019, 09:28 #2,018
28 lutego minister obrony narodowej przedstawił zarys informacji o nowym Planie Modernizacji Technicznej Sił Zbrojnych na lata 2017-2026. W tym czasie na zakupy sprzętu i uzbrojenia ma zostać wydane 185 mld zł.

Ze względu na duże opóźnienie, w dokumencie zawarto już dane z realizacji wydatków zakupowych w latach 2017 i 2018. Były to odpowiednio ok. 8,8 oraz 12,5 mld zł (uzyskano tak dużą kwotę ze względu na przesunięcie środków wewnątrz budżetu MON).

W br. na modernizację techniczną na zostać przeznaczone 11 mld zł, w przyszłym 14 mld, w 2021 - 17,6 mld, w 2022 - 19,2 mld, 2023 - 20,3 mld, 2024 - 25 mld, 2025 - 25,9 i w 2026 - 30,8 mld zł. Nie podano jednak, czy wartości te dotyczą cen stałych z br., czy z uwzględnieniem szacowanej inflacji.

Z planowanych programów minister obrony i szef SG WP wymienili 16 projektów. Największym kwotowo powinien być program Wisła (choć nie informowano o szczegółach finansowych, można szacować wartość tego programu na ok. 50 mld zł). Kolejne (w kolejności preliminarzy finansowych) będzie Harpia(zakup 32 samolotów wielozadaniowych 5. generacji; w przypadku F-35 oznacza to konieczność wydania ok. 20 mld zł) i Narew - systemu obrony powietrznej małego zasięgu. Niewiele mniej powinny kosztować zakupy śmigłowców uderzeniowych, w ramach programu Kruk, okrętów podwodnych oraz wielozadaniowych jednostek nawodnych. Marynarka Wojenna może tez oczekiwać na samoloty patrolowe, program pozyskania których ma kryptonim Płomykówka. Z kolei w ramach programu Gryf powinny zostać kupione taktyczne bsl, a Ważka zapewni dostawy mikro bsl.

W wojskach lądowych największym kwotowo przedsięwzięciem może być w dłuższej perspektywie czasu program Borsuk, opracowania i dostaw nowych bojowych wozów piechoty. Ze względu na planowane terminy pierwszych dostaw, duża część projektu będzie prawdopodobnie finansowana w kolejnej odsłonie PMT.

Oprócz nowych bwp planuje się kontunuowanie dostaw dywizjonowych modułów ogniowych armatohaubic Krab oraz modułów kompanijnych moździerzy Rak. Można oczekiwać zwiększenia zakresu dostaw, ze względu na tworzenie nowej, 18. Dywizji Zmechanizowanej. Kontynuowany ma być również program Homar, choć nadal nie wiadomo, czy w dostawy kolejnych dywizjonów będzie zaangażowany polski przemysł.

Wojsko chce nadal kupić lekkie wyrzutnie przeciwpancerne i pojazdy osobowo-ciężarowe wysokiej mobilności (Mustang). Planuje się wydać ok. 3 mld zł na nowoczesny sprzęt informatyczny i kryptograficzny. Nie ujawniono jednak, czy Polska będzie budowała w tej dziedzinie własne zdolności, czy będzie zależna od amerykańskiego sojusznika.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
02-03-2019, 15:44 #2,019
20 lutego agencja wsparcia i zakupów NATO Support and Procurement Agency (NSPA) podpisały z belgijskim przedsiębiorstwem FN Herstal umowę na dostawy dużej partii broni strzeleckiej przeznaczonej dla sił zbrojnych Portugalii. Kontrakt w siedzibie NSPA w Luksemburgu zawarli dyrektor generalny agencji Peter Dohmen i dyrektor sprzedaży FN Herstal Nicolas de Gottal.

Dostawy mają objąć 5,56-mm karabinki FN SCAR-L, 7,62-mm karabiny FN SCAR-H, 40-mm granatniki jednostrzałowe FN40GL Mk2, 5,56-mm karabinki maszynowe FN Minimi 5.56 Mk3 i 7,62-mm karabiny maszynowe FN Minimi 7.62 Mk3 wraz z dodatkami.

W maju 2017 podawano, że Portugalczycy są zaintersowani zakupem 11 tys. karabinków automatycznych i 830 karabinków maszynowych do amunicji 5,56 mm x 45 oraz 300 karabinów automatycznych, 450 karabinów wyborowych i 320 ręcznych karabinów maszynowych do naboju 7,62 mm x 51.

Co ciekawe, nowe konstrukcje strzeleckie nie trafią do wszystkich rodzajów sił zbrojnych Portugalii. Będą używane jedynie przez wybrane oddziały piechoty zmechanizowanej, spadochroniarzy i część formacji specjalnych. Jednostki komandosów podległe centrum operacji specjalnych Centro de Tropas de Operações Especiais (CTOE) wybrały wcześniej niemieckie karabinki H&K HK416A5. Nowych konstrukcji FN Herstal nie dostanie też piechota morska (Corpo de Fuzileiros), tutaj planuje się modernizację używanych przez żołnierzy karabinów automatycznych FBP m/961 i m/963.

Analiza

Portugalczycy wybrali broń w ramach programu Sistemas de Combate do Soldado w ramach otwartego postępowania i po długotrwałej procedurze porównania parametrów technicznych i finansowych. Siły zbrojne Portugalii próbowały kupić nową broń od 2004. Postępowania unieważniano i wznawiano, aż w 2017 scedowano procedurę zakupów na NSPA.

Warto też dodać, że na opóźnienia w zakupach miały wpływ zapisane w postępowaniu wymagania, eliminujące większość dostawców. Dla przykładu, w 2018 z wymagań w końcu usunięto zapis, że wszystkie poszukiwane przez Portugalczyków modele broni muszą być używane jako broń podstawowa w przynajmniej dwóch państwach Sojuszu Północnoatlantyckiego.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca

gargamel9998
Liczba postów:6,311 Reputacja: 5,096
02-03-2019, 18:03 #2,020
W tle dyplomatycznych wysiłków na rzecz denuklearyzacji Korei Północnej, w USA trwają rozważania nad militarnymi możliwościami ochrony własnego terytorium i państw sprzymierzonych przed urzeczywistnieniem się czarnego scenariusza ataku balistycznego ze strony Pjongjangu. W datowanej na styczeń br. świeżej odsłonie rządowego raportu Ballistic Missile Defense Review zaproponowano szereg nowych mobilnych opcji odpierania uderzenia strategicznego - włączając w to przystosowanie F-35 do zestrzeliwania rakiet w fazie startowej ich lotu.

Zamysł użycia F-35 do zwalczania wrogich rakiet balistycznych, wyartykułowany jednoznacznie w raporcie Ballistic Missile Defense Review 2019, zdążył już zetknąć się z rosnącą falą krytyki ze strony rodzimych analityków uzbrojenia. Najnowsze zarzuty pod adresem jego autorów pojawiły się w przekazie Agencji Reutera, która przytoczyła krytyczne wypowiedzi kilku amerykańskich ekspertów w dziedzinie technologii rakietowych. „Pomysł w obecnej formie przeczy prawom fizyki” - czytamy w jednym z cytatów otwierających treść doniesienia.

O zdanie na temat pomysłu Departamentu Obrony USA i zakładanej antybalistycznej funkcji F-35 zapytano specjalistów pracujących dla ośrodka analitycznego Center for Strategic and International Studies, uczelni technicznej Massachusetts Institute of Technology oraz naukowej organizacji pozarządowej Union of Concerned Scientists. Wspólnym mianownikiem formułowanych przez nich uwag stała się dostrzegana konieczność działania F-35 w bardzo bliskiej odległości od wskazanego celu. Dodatkowo podkreślono też skrajnie wąskie (liczone w dziesiątkach sekund) "okno" czasu umożliwiającego dostatecznie szybką reakcję, namierzenie i rażenie przechwytywanej rakiety balistycznej.

Pytani eksperci byli zgodni, że jakiegokolwiek skuteczne działanie w takiej sytuacji będzie wymagało działania w obrębie wrogiej przestrzeni powietrznej. To jednak samo w sobie nie musi jeszcze stanowić szczególnego wyzwania technicznego dla utrzymanego w technologii stealth samolotu bojowego.

Właściwy problem ma kryć się, zdaniem komentujących ekspertów, w możliwościach uzbrojenia pozostającego na podorędziu F-35. W opinii Theodore’a Postola z MIT, nawet zmodyfikowane pociski powietrze-powietrze nie oferują obecnie dostatecznej prędkości podążania za celem, by móc dogonić startującą międzykontynentalną rakietę balistyczną z równoległego pułapu. Jak podkreśla, pocisk strategiczny pozostawałby uchwytny w czasie swojej fazy startowej jedynie w dolnych warstwach atmosfery (dość gęstej, by rakieta przeciwlotnicza mogła podążyć za celem), co trwałoby zaledwie ok. 200 sekund. Zdaniem Postola, szanse na powodzenie w takiej sytuacji miałby jedynie atak przeprowadzony bardzo sprawnie z bezpośredniej odległości i prostopadle nad pozycją startującej wrogiej rakiety.

Nawet przy pięciokrotnej prędkości dźwięku użytego pocisku powietrze-powietrze, F-35 musiałby podlecieć na dystans nie dalszy niż 50 mil od celu” - wskazuje przedstawicielka Union of Concerned Scientists, fizyk Laura Grego. Z kolei zdaniem Toma Karako z think tanku CSIS, potrzebna w tym przypadku odległość realnie zawsze będzie oznaczała naruszenie obcej przestrzeni powietrznej. Co więcej, będzie to proceder ustawicznie ponawiany, zważywszy na konieczność stałego patrolowania wrogiego obszaru - z ciągłym narażeniem na wykrycie i przechwycenie przez obronę przeciwlotniczą.

W deklaracjach przedstawicieli Pentagonu taka ewentualność jest jednak brana pod uwagę. Jak zapewnia Michael Griffin, podsekretarz Departamentu Obrony USA zajmujący się rozwojem technologii zbrojeniowych, antybalistyczne użycie F-35 jest uznawane za „jednakowo racjonalne kosztowo oraz utrzymane w ramach matematycznej i fizycznej wykonalności”. Jak wskazano w opracowanym przez Pentagon raporcie Ballistic Missile Defense Review 2019, szczegóły działania w tym zakresie są już obecnie przedmiotem rozpisanego na pół roku okresu badań po stronie zespołu US Air Force i Agencji Obrony Antybalistycznej MDA. Wyników można spodziewać się w lipcu 2019 roku.



13 czerwca - Pamiętaj, abyś dzień święty święcił

"Najpierw Cię ignorują. Potem śmieją się z Ciebie. Później z Tobą walczą. Później wygrywasz"

Cracovia i Polonia - ślubowały sobie wierność do samego końca






Skocz do: